Yangwang
Technologie
BYD opracował silnik boxer - będzie napędzał flagowy model Yangwanga

Napędzał to dużo powiedziane, choć może wystąpić taka możliwość. Dwulitrowy boxer większość czasu będzie generatorem prądu w układzie hybrydowym.

Jakub Ziółkowski
Yangwang U7
BYD to nie tylko elektryki to także Hybrydy
BYD jest znany jako największy producent samochodów zelektryfikowanych na świecie. Nie oznacza to jednak, że są to wyłącznie pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Równolegle firma intensywnie rozwija linię napędów hybrydowych oznaczonych jako DM-i. Technologia ta łączy silnik elektryczny z silnikiem benzynowym, zapewniając bardzo niskie zużycie paliwa oraz imponujące zasięgi, przekraczające 1000 km. Jednostki te są wysoko oceniane i chwalone przez klientów.

W układach DM-i silnik spalinowy pełni w dużej mierze rolę generatora prądu. Za napęd pojazdu odpowiadają głównie silnik lub silniki elektryczne, natomiast jednostka benzynowa uruchamia się przede wszystkim w celu ładowania akumulatora. Tylko w wyjątkowych sytuacjach, przy większym zapotrzebowaniu na moc, oba źródła energii mogą pracować jednocześnie i bezpośrednio napędzać koła – jest to tzw. hybryda szeregowa (z możliwością chwilowej pracy równoległej).
Yangwang U7
BYD opracował silnik Boxer do Yangwanga
Teraz chiński producent przygotowuje się do kolejnego kroku, łącząc świat napędu elektrycznego i spalinowego w postaci układu napędowego o wydłużonym zasięgu, opartego na silniku typu bokser. Choć może się to wydawać zaskakujące, cechy tej konstrukcji doskonale pasują do takiego zastosowania. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami rzędowymi, płaski układ cylindrów obniża środek ciężkości i poprawia właściwości jezdne.

Dodatkowo zastosowano suchą miskę olejową, co pozwoliło zmniejszyć wymiary jednostki oraz ograniczyć hałas. Silnik otrzymał również specjalnie zaprojektowany układ obiegu oleju oraz zoptymalizowany system chłodzenia, dostosowany do konstrukcji z cylindrami przeciwsobnymi. Według danych BYD, przy pracy na biegu jałowym i przy niskim obciążeniu jednostka ta jest zaledwie o 1 decybel głośniejsza od silnika elektrycznego – a więc w praktyce niemal niesłyszalna.
Boxer od BYD ma prawie 300 km
Nowy, turbodoładowany, dwulitrowy silnik typu bokser został opracowany specjalnie z myślą o opisanym wcześniej układzie hybrydy szeregowej, opartym na platformie E4. Jego podstawowym zadaniem jest praca w roli generatora, który ładuje akumulator trakcyjny. BYD podaje jednak, że w określonych warunkach silnik bokser może również bezpośrednio napędzać tylną oś, oferując 272 KM mocy oraz 380 Nm momentu obrotowego.

Jednostka ta została początkowo przewidziana dla modelu Yangwang U7 – sedana o długości ponad 5,2 metra, należącego do luksusowej marki BYD.


Czytaj więcej