RAV Four - Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive
Pojazd rekreacyjny z napędem na 4 koła! Bardzo trafna nazwa prawda? Skoro RAV4 stał się jednym z najważniejszych SUV-ów we współczesnej motoryzacji, warto przypomnieć sobie, gdzie wszystko się zaczęło. Powszechnie model ten uznaje się, za za pierwszego kompaktowego SUV-a produkowanego na taką skale. Jego korzenie sięgają połowy lat 80., kiedy Toyota w 1986 roku po raz pierwszy zaproponowała koncepcję takiego auta. Światu pokazano ją jednak dopiero w 1989 roku na salonie w Tokio jako „RAV Four”.
Pierwsze produkcyjne RAV 4 zadebiutowało w 1994 roku
Na kolejny krok przyszło czekać do 1993 roku, kiedy na tym samym salonie w Tokio zaprezentowano dopracowaną, znacznie bliższą produkcji wersję projektu. Toyota skróciła wówczas nazwę do „RAV 4”, a auto otrzymało tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz pełny system ABS. Choć zdjęcia tego prototypu nie zachowały się do dziś, wiadomo, że wersja z 1993 roku posiadała demontowany aluminiowy, podwójny dach oraz płaską, całkowicie składaną tylną kanapę, dzięki której można było znacząco zwiększyć przestrzeń załadunkową.
Dopiero w 1994 roku pierwsza generacja RAV4 trafiła do sprzedaży w Japonii i Europie, a dwa lata później zadebiutowała również na rynku amerykańskim. Dziś model doczekał się już szóstej generacji i jest samochodem zdecydowanie większym, dojrzalszym i bardziej ucywilizowanym niż niewielki koncept, który wszystko zapoczątkował. Trudno jednak nie docenić śmiałości tego pierwowzoru — to on wyznaczył kierunek, który później podążyła reszta branży.