Dacia Bigster i Duster
Nowość na rynku
Dacia Bigster i Duster z potrójną hybrydą pod maską.

Dacia prezentuje innowacyjny zespół napędowy łączący silnik elektryczny z benzynowym, ale zasilanym również LPG. Co więcej, napęd jest w nim przekazywany na obie osie. Niewątpliwie może być to rynkowy bestseller!

Mikołaj Sękalski
NAPĘD DACII INNOWACJĄ W BRANŻY
Nowy układ hybrydowy ma trafić do popularnego Dustera i jego większego odpowiednika – Bigstera. Po raz pierwszy łączy w sobie trzy źródła energii: silnik spalinowy na benzynę i gaz, a także motor elektryczny z samoładującą się baterią. Główne skrzypce gra 1.2-litrowa jednostka o trzech cylindrach, generująca 140 KM. Wsparcie elektryczne znajduje się na tylnej osi, dostarczając maksymalnie 31 KM. Takie połączenie umożliwiło osiągnięcie mocy systemowej równej 154 KM.
DACIA ZNÓW Z DWUSPRZĘGŁOWYM AUTOMATEM
Po kilku latach nieobecności do Dacii powraca skrzynia typu DCT – tym razem o 6 przełożeniach. Nowością w marce są zaś manetki przy kierownicy pozwalające na ręczny wybór biegu. Dla silnika elektrycznego zastosowano osobną dwustopniową przekładnię z możliwością pełnego wysprzęglenia. W efekcie zachowano wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach z jednoczesnym utrzymywaniem mniejszych obrotów podczas szybszej jazdy. Producent chwali się też, że Dacia z napędem Hybrid-G 150 4x4 – bo tak brzmi jego nazwa, jest w stanie poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym przez nawet 60% czasu.
DACIA KRÓLEM EKONOMII
Dzięki dwóm 50-litrowym zbiornikom na paliwo (jeden na benzynę, drugi na LPG) Dacie z układem Hybrid-G są w stanie przejechać bez tankowania około 1500 km. Taki wynik jest wypadkową dosyć niskiego średniego spalania: 7,1 – 7,2 l/100km w przypadku LPG i 5,5 – 5,6 l/100km dla benzyny.
POZOSTAŁE ZMIANY W GAMIE DACII
Premiera kolejnej hybrydowej odmiany to niejedyna nowość. W Dusterze odświeżono całą paletę silników. Bazujące na benzynowym 1.8, Hybrid 155 znane z Bigstera, zastąpiło Hybrid 140 oparte o starsze konstrukcyjnie 1.6. Zwiększono też moc dla wersji mild hybrid – o 10 KM i dla silnika Eco-G – o 20 KM.


Czytaj więcej