To koniec wielkiej wizji Ferdinanda Piëcha
Fabryka w Dreźnie od kilku lat funkcjonowała przy minimalnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Już w listopadzie lokalne media donosiły, że perspektywy zakładu są skrajnie ograniczone. Uruchomiony w grudniu 2001 roku obiekt wyprodukował łącznie mniej niż 200 tys. samochodów, czyli mniej niż połowę rocznej produkcji głównej fabryki Volkswagena w Wolfsburgu. Zakończenie produkcji jest elementem szeroko zakrojonego programu restrukturyzacji w Niemczech, uzgodnionego ze związkami zawodowymi, który zakłada redukcję zatrudnienia o 35 tys. pracowników do 2030 roku.
Sen o potędze
Szklana Manufaktura Volkswagena w Dreźnie (Gläserne Manufaktur) została uruchomiona w grudniu 2001 roku jako prestiżowy, pokazowy zakład produkcyjny koncernu. Budowa ruszyła w 1999 roku. Obiekt o charakterystycznej, w pełni przeszklonej architekturze miał pełnić podwójną funkcję: z jednej strony służyć produkcji samochodów, z drugiej – prezentować procesy wytwarzania klientom i zwiedzającym. Fabryka została zaprojektowana jako otwarta przestrzeń łącząca linię montażową z częścią wystawową, umożliwiając bezpośredni kontakt odbiorców z marką i technologią Volkswagena.
Dom Rodzinny Volkswagena Phaetona
W pierwszych latach działalności zakład koncentrował się na produkcji limuzyny Volkswagen Phaeton, która powstawała tam w latach 2001–2016. W tym okresie wyprodukowano ponad 84 tysiące egzemplarzy tego modelu, montowanych w dużej mierze ręcznie. Fabryka pierwotnie montowała luksusowego sedana Volkswagena – Phaetona. Nadwyżki mocy produkcyjnych były również używane do budowy samochodów Bentley Continental Flying Spur przeznaczonych na rynek europejski do 2006 roku, kiedy cała produkcja została przeniesiona do zakładu Bentleya w Crewe w Anglii. Produkcja modelu Bentley Flying Spur została wznowiona pod koniec 2013 roku.
Fabryka zajmowała się wyłącznie końcowym montażem. Operacje takie jak tłoczenie, spawanie oraz lakierowanie stalowych nadwozi odbywały się w Zwickau. Polakierowane nadwozia były dostarczane do fabryki ciężarówkami. Pozostałe części oraz wstępnie zmontowane zespoły trafiały do centrum logistycznego i były transportowane do fabryki tramwajami CarGoTram, poruszającymi się po publicznej sieci tramwajowej Drezna.
Czas NA id.
Po zakończeniu produkcji Phaetona fabryka zmieniła swój profil, stając się symbolem transformacji Volkswagena w kierunku elektromobilności. W latach 2017–2020 w Dreźnie produkowano elektrycznego e-Golfa, a od stycznia 2021 roku zakład rozpoczął seryjną, choć niskoskalową produkcję modelu ID.3. Do końca 2024 roku z linii montażowej Szklanej Manufaktury zjechało ponad 22 tysiące egzemplarzy tego elektrycznego modelu.