Geely
Historia marki
Geely - co powinieneś o nim wiedzieć!
Po raz pierwszy o Geely zrobiło się głośno przy okazji przejęcia marki Volvo. Wówczas mało znana w Europie chińska firma zapewniła szwedzkiemu producentowi silne wsparcie finansowe i umożliwiła jego dynamiczny rozwój. Dziś koncern wchodzi do Polski pod własną marką – Geely. Co warto o niej wiedzieć?

geely ex5
Geely było w europie od dawna
Ostatnie lata to czas dynamicznej ekspansji chińskich samochodów w Europie. Przez długi czas zdawaliśmy się ignorować istnienie chińskiej motoryzacji, dlatego dziś wielu zaskakuje skala i tempo jej wejścia na nasz rynek. Wśród nowych graczy znalazło się także Geely, które na razie debiutuje w Polsce jednym elektrycznym SUV-em – jako druga marka z tego koncernu obecna w naszym kraju. W całej Europie portfolio Geely jest jednak znacznie szersze i znane od dawna.

London Taxi
Pierwszym dużym krokiem firmy było przejęcie w 2006 roku producenta słynnych londyńskich taksówek – dwa lata przed tym, jak indyjski Tata Motors kupił Jaguara i Land Rovera. W 2010 roku Geely stało się właścicielem Volvo, co było przełomem zarówno dla chińskiej, jak i światowej motoryzacji. Następnie koncern powołał do życia nowe marki, takie jak Lynk & Co, usamodzielnił Polestara, przejął legendarną brytyjską markę Lotus, a także stworzył Zeekr, który niedawno zadebiutował w Europie. Do tego doszła współpraca z Mercedesem i reaktywacja marki Smart. Teraz Geely wprowadza na nasz rynek swoją główną markę. Ale wróćmy do początków.

Historia Geely sięga 1986 roku
Geely zostało założone w 1986 roku w Ningbo (prowincja Zhejiang) przez Li Shufu jako producent części do lodówek, działający w Taizhou. Początkowy kapitał przedsiębiorca pożyczył od rodziny. Dobrze prosperujący interes sprawił, że w 1994 roku firma przejęła państwowe przedsiębiorstwo i rozpoczęła produkcję motocykli i skuterów.

Wejście w branżę motoryzacyjną
W 1997 roku Geely ukończyło budowę zakładów i przygotowania inwestycyjne, co umożliwiło wejście na rynek samochodowy – jako pierwsze prywatne przedsiębiorstwo motoryzacyjne w Chinach (podczas gdy inni producenci, np. Chery, byli własnością państwa). Pierwszy samochód marki, Geely Haoqing, zjechał z taśmy w Linhai 8 sierpnia 1998 roku. Jednak ze względu na brak licencji krajowej masowa produkcja ruszyła dopiero w 2002 roku. W tym samym roku marka znalazła się już w pierwszej dziesiątce na chińskim rynku. W 2002 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną zarządzaną przez kadrę menedżerską. Rok później powstała Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) z kapitałem 930 mln juanów. W 2004 roku Li Shufu przejął kontrolny pakiet udziałów w notowanej na giełdzie w Hongkongu spółce Guorun Holdings, którą następnie przemianowano na Geely Automobile Holdings Limited. Było to de facto „tylne wejście” Geely na giełdę, dające dostęp do kapitału.

Ekspansja zagraniczna i przejęcia
W 2006 roku Geely kupiło 19,97% udziałów w brytyjskiej firmie Manganese Bronze Holdings, producenta londyńskich taksówek. W 2013 roku ZGH przejęło ją w całości i utworzyło spółkę London Taxi Corporation (dziś London Electric Vehicle Company).
W 2009 roku Geely nabyło australijskiego producenta skrzyń biegów Drivetrain Systems International (DSI), lecz w 2014 roku odsprzedało większość udziałów ze względu na straty.
W 2009 roku Geely nabyło australijskiego producenta skrzyń biegów Drivetrain Systems International (DSI), lecz w 2014 roku odsprzedało większość udziałów ze względu na straty.

Przejęcie Volvo Cars (2008–2010)
Pod koniec 2008 roku Ford wystawił Volvo Cars na sprzedaż. W marcu 2010 roku ZGH podpisało umowę zakupu za 1,8 mld USD. Finalizacja nastąpiła w sierpniu 2010 roku – była to największa zagraniczna akwizycja chińskiego producenta samochodów. Przejęcie umożliwiło odrodzenie Volvo, rozwój nowych platform (SPA, CMA) i technologii oraz skokowy wzrost sprzedaży – z 500 tys. aut w 2015 roku do ponad 700 tys. w 2023.
Pod koniec 2008 roku Ford wystawił Volvo Cars na sprzedaż. W marcu 2010 roku ZGH podpisało umowę zakupu za 1,8 mld USD. Finalizacja nastąpiła w sierpniu 2010 roku – była to największa zagraniczna akwizycja chińskiego producenta samochodów. Przejęcie umożliwiło odrodzenie Volvo, rozwój nowych platform (SPA, CMA) i technologii oraz skokowy wzrost sprzedaży – z 500 tys. aut w 2015 roku do ponad 700 tys. w 2023.

Lynk & Co 01
Nowe marki i kolejne przejęcia
2016 – debiut marki Lynk & Co, tworzonej wspólnie z Volvo.
2017 – przejęcie 51% udziałów w Lotus Cars i 49,9% w Proton Holdings (Malezja).
2017 – zakup amerykańskiej firmy Terrafugia (latające samochody).
2017 – przekształcenie marki Polestar w niezależnego producenta aut elektrycznych.
2017 – inwestycja w Volvo Group (samochody ciężarowe i maszyny budowlane), gdzie ZGH stało się największym udziałowcem.
2019 – inwestycja w Volocopter (taksówki powietrzne).
2020 – przejęcie kontroli nad producentem ciężarówek Hualing Xingma.
2021 – utworzenie marki Zeekr (auta elektryczne premium). W 2024 roku Zeekr zadebiutował na giełdzie w Nowym Jorku.
2017 – przejęcie 51% udziałów w Lotus Cars i 49,9% w Proton Holdings (Malezja).
2017 – zakup amerykańskiej firmy Terrafugia (latające samochody).
2017 – przekształcenie marki Polestar w niezależnego producenta aut elektrycznych.
2017 – inwestycja w Volvo Group (samochody ciężarowe i maszyny budowlane), gdzie ZGH stało się największym udziałowcem.
2019 – inwestycja w Volocopter (taksówki powietrzne).
2020 – przejęcie kontroli nad producentem ciężarówek Hualing Xingma.
2021 – utworzenie marki Zeekr (auta elektryczne premium). W 2024 roku Zeekr zadebiutował na giełdzie w Nowym Jorku.

Zeekr 001
Partnerstwa
Mercedes-Benz/Daimler (od 2018) – Li Shufu poprzez fundusz inwestycyjny kupił 9,7% udziałów, stając się drugim największym akcjonariuszem. W 2020 roku ZGH i Daimler utworzyły spółkę joint venture produkującą elektryczne auta marki Smart.

Smart #1
Renault (od 2021) – współpraca obejmuje produkcję aut w Korei, utworzenie wspólnej spółki Horse Powertrain (2024) oraz rozwój elektromobilności w Brazylii (2025). Baidu (od 2021) – utworzenie Jidu Auto, a później marki Ji Yue (auta elektryczne z zaawansowaną AI).

Volvo em90
Czy powinniśmy chcieć wiecej marek od Geely w Polsce?
Odpowiedź powinna brzmieć "Tak"! Niemal każda marka Geely ma swój unikalny charakter, często oparty na świetnym designie. Wszystkie ich samochody bazują na zaawansowanych platformach i są produktami z najwyższej półki, które potrafią wyznaczać trendy. Nawet jeśli ktoś nie przepada za chińską motoryzacją, to fakt pojawienia się nowego, silnego konkurenta działa na korzyść nas – konsumentów. Samochody realnie zaczynają tanieć, a pozostali producenci muszą się bardziej postarać niż dotychczas.

Geely Tugella