Silnik Diesla
4 samochody, które odmieniły losy silników diesla.

Silniki Diesla nigdy nie cieszyły się szczególnym uznaniem wśród petrolheadów, ale nie można im odmówić wielu zalet. Gdyby nie one, samochody nigdy nie dorównałyby jednostkom z zapłonem iskrowym.

Jakub Ziółkowski
Mercedes Benz
Mercedes 300 SD Turbodiesel - pierwszy osobowy samochód z turbodoładowanym dieslem
Mercedes 300 SD Turbodiesel, zaprezentowany w 1978 roku, był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem osobowym z turbodoładowanym silnikiem Diesla. Oparty na luksusowej klasie S (W116), model ten był przeznaczony głównie na rynek amerykański. Pod maską pracował pięciocylindrowy silnik o pojemności 3,0 litra (OM617), wspomagany turbosprężarką, co pozwalało na osiągnięcie lepszych osiągów przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Silnik generował moc 112 KM przy 4200 obr./min oraz 228 Nm przy 2400 obr./min. Dzięki temu limuzyna była w stanie osiągnąć 165 km/h.

Innowacyjność konstrukcji sprawiła, że model stał się pionierem w popularyzacji silników wysokoprężnych w segmencie aut luksusowych. Mercedes udowodnił, że diesel może być zarówno ekonomiczny, jak i dynamiczny. Wcześniej był tylko ekonomiczny — brakowało mu jeszcze kultury pracy.
Fiat croma
Fiat Croma 1.9 TD i.d. pierwszy osobowy samochód z turbodoładowanym dieslem z wtryskiem bezpośrednim
Fiat Croma 1.9 TD i.d., zaprezentowany w 1988 roku, przeszedł do historii jako pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z turbodoładowanym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka opracowana przez koncern Fiat (IVECO/Sofim) oferowała nie tylko lepsze osiągi niż wcześniejsze diesle, ale też niższe zużycie paliwa. Silnik 1.9 TD i.d. o mocy 92 KM wyróżniał się nowoczesną – jak na swoje czasy – konstrukcją, co uczyniło z Cromy prekursora nowoczesnych jednostek wysokoprężnych. To cichy bohater, który często jest pomijany ze względu na pojawienie się w podobnym czasie technologii TDI w koncernie VAG.
Audi 100
Audi 100 2.5 TDI pierwszy osobowy samochód z silnikiem TDI
udi 100 z silnikiem TDI (Turbo Direct Injection) zadebiutowało rok po Cromie, w 1989 roku. Ze względu na niską popularność Fiata, często za stworzenie pierwszego samochodu osobowego z bezpośrednim wtryskiem przypisuje się Audi. Pierwsze TDI było 2,5-litrowym, pięciocylindrowym turbodieslem – miało moc 120 KM i 265 Nm. Na najbardziej kultową wersję 1.9 TDI trzeba było poczekać kolejne dwa lata.
Alfa Romeo 156
Alfa romeo 156 1.9 JTD pierwszy osobowy samochód z turbodoładowanym dieslem z wtryskiem Common Rail
Alfa Romeo 156 1.9 JTD, zaprezentowana w 1997 roku, była pierwszym seryjnie produkowanym samochodem osobowym wyposażonym w turbodoładowany silnik Diesla z systemem wtrysku Common Rail. Później do oferty trafiła wersja pięciocylindrowa o pojemności 2.4. Przełomowa technologia, opracowana przez firmę Fiat (a rozwijana przez Boscha), pozwalała na precyzyjne dozowanie paliwa, co przełożyło się na wyższą kulturę pracy, niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin. Silnik 1.9 JTD o mocy 105 KM wyznaczył nowy standard w konstrukcji diesli, stając się początkiem ery nowoczesnych silników wysokoprężnych, które łączyły osiągi z ekonomią. Koncern VAG długo starał się konkurować z tą technologią, jednak ostatecznie również zaczął korzystać z Common Rail.


Czytaj więcej