Toyota WiLL Vi
Toyota WiLL Vi - mikro sedan dla indywidualistów.
Nadwozie typu sedan nie należy dziś do najpopularniejszych. Inaczej było w przeszłości – 25 lat temu zadebiutował jeden z najmniejszych sedanów na świecie.

Toyota WiLL Vi
To wspólny projekt różnych producentów, zajmujących się między innymi samochodami, elektroniką i piwem!
W styczniu 2000 roku światło dzienne ujrzał projekt – Toyota WiLL Vi. Samochód powstał jako część wspólnej akcji marketingowej kilku dużych japońskich firm. Toyota była jedynym producentem aut, ale w przedsięwzięciu uczestniczyły też tak znane marki jak Panasonic (elektronika), Asahi Breweries (piwo), Kao Corporation (kosmetyki i chemia gospodarcza), Ezaki Glico (słodycze), Kokuyo (artykuły biurowe i meble) czy Kinki Nippon Tourist (turystyka).
Pomysłodawcy chcieli stworzyć markę WiLL – linię zróżnicowanych produktów skierowanych do młodych, nowoczesnych odbiorców, czyli millenialsów, którzy szukali czegoś świeżego, modnego i nietuzinkowego. Toyota WiLL Vi miała być otwarciem tego projektu w branży motoryzacyjnej – propozycją auta wyróżniającego się oryginalnym stylem i podkreślającego indywidualizm właściciela.
Pomysłodawcy chcieli stworzyć markę WiLL – linię zróżnicowanych produktów skierowanych do młodych, nowoczesnych odbiorców, czyli millenialsów, którzy szukali czegoś świeżego, modnego i nietuzinkowego. Toyota WiLL Vi miała być otwarciem tego projektu w branży motoryzacyjnej – propozycją auta wyróżniającego się oryginalnym stylem i podkreślającego indywidualizm właściciela.

Toyota WiLL Vi
Stylistyka Toyota WiLL Vi była wyjątkowa
Projekt oparto na symetrii, ostrych liniach i wyrazistych przetłoczeniach. Tylna szyba o odwróconym kącie nachylenia nadawała sylwetce kształt, który oficjalnie porównywano do dawnych powozów konnych. Takie rozwiązanie było znane też z innych samochodów historycznych jak Citroen Ami czy Ford Anglia. Przód i tył były niemal identyczne.

Toyota WiLL Vi
Toyota WiLL Vi bazował na Yarisie
Pod efektowną formą kryła się technika znana z pierwszej Toyoty Yaris (Vitz), która wówczas zdobyła tytuł Japońskiego Samochodu Roku. Pod maską pracował 1,3-litrowy silnik 2NZ-FE o mocy 88 KM, współpracujący z 4-biegowym automatem. Zestaw ten zapewniał bardzo niskie zużycie paliwa.
Toyota podkreślała także ekologiczny charakter auta. Zderzaki i plastiki wykonano z łatwo przetwarzalnego tworzywa Super Olefin Polymer, wygłuszenia powstawały z materiałów odzyskanych z wyeksploatowanych pojazdów, a ołów całkowicie wyeliminowano z chłodnicy, nagrzewnicy i wiązek elektrycznych.
Toyota podkreślała także ekologiczny charakter auta. Zderzaki i plastiki wykonano z łatwo przetwarzalnego tworzywa Super Olefin Polymer, wygłuszenia powstawały z materiałów odzyskanych z wyeksploatowanych pojazdów, a ołów całkowicie wyeliminowano z chłodnicy, nagrzewnicy i wiązek elektrycznych.

Toyota WiLL Vi
Produkcję zakończono w grudniu 2001 roku po zaledwie 16 tysiącach egzemplarzy. Dla porównania – w tym samym czasie Toyota sprzedała prawie 700 tysięcy zwykłych Yarisów. Już wtedy WiLL Vi był rzadkością, a dziś stał się niemal białym krukiem.

Toyota WiLL Vi